Ja till kostnadsfri frukost för skolbarn

Oxelösund: Vid senaste sammanträdet för kommunfullmäktige hade det inkommit en motion om att det ska erbjudas kostnadsfri frukost för skolbarn inom Oxelösunds kommun. Det är ett förslag som vi socialdemokrater tycker är bra och yrkade bifall till. Dessvärre blev det avslag då de styrande i form av Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna röstade emot.

Studier visar att det gynnar både individens välmående, gemenskap, trygghet och skolresultat om man äter en ordentlig frukost tillsammans. Koncentrationsförmågan ökar, man få mer energi, man blir piggare och man sitter ihop med sina kamrater och skapar gemenskap och trygghet inför dagen.

Många hushåll har idag mindre pengar att röra sig med varje månad och har inte råd att köpa frukost till sina barn då inflationen är hög och matpriserna skenar än mer. Det handlar inte om dåliga föräldrar på något vis utan om ekonomiska svårigheter.

Utbildningsnämnden framför själva att det är belagt att elever som äter ordentligt frukost presterar bättre kunskapsmässigt under skoldagen. Förvaltningen bedömning är att det allmänna ekonomiska läget med stegrande inflation, energikostnader och höga livsmedelspriser gör att motionen bör avslås. Hur kommer inte dessa kostnader påverka familjernas hushållsekonomi?

Senast vi erbjud kostnadsfri frukost var det 10% av eleverna som utnyttjade denna förmån och med de beräkningar som förvaltningen gör skulle kostnaden landa på 300 000 kr per år för att erbjuda frukost. I sammanhanget en mycket låg förebyggande kostnad för att ge förutsättningar för alla elever att klara skolan och öka skolresultaten, ge trygghet och välmående. Vi vet att elever som inte klarar skolan och risker att hamna i utanförskap vilket är en tragedi för individen men också en samhällskostnad som är betydligt mycket högre än 300 000 kr

Vi vet att fler kommuner som Eskilstuna, Strängnäs och Flen har beslutat att prova gratis frukost – vilket är positivt. Botkyrka har testat gratis frukost under ett år med mycket bra resultat.

Vi socialdemokrater tycker att alla barn ska få samma möjlighet till en bra start på skoldagen. Därför röstade vi för.

Linus Fogel (S)
Oppositionsråd

Var med och jobba för bra skola.
Bli medlem: www.socialdemokraterna.se/bli-medlem